"He that would govern others,

first should be master of himself".

Philip Massinger (1583 - 1640)

Academisch Leiderschap

Naarmate wetenschappers verder in hun carrière komen krijgen ze meestal te maken met leidinggeven, bijvoorbeeld aan promovendi, postdocs, senior onderzoekers en medewerkers van ondersteunende diensten.

Een leergang academisch leiderschap wordt in overleg met de opdrachtgever samengesteld. Zelfkennis en persoonlijke ontwikkeling vormt steeds de basis van een leiderschapstraject. Daarbij kan gedacht worden aan modules als:

Leiding geven aan professionals

  • Hoe geef je leiding aan (eigenzinnige) professionals?
  • Delegeren, feedback geven en  coachen
  • Waar leg je de balans tussen sturen en loslaten?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen gemotiveerd blijven?
  • Hoe ga je om met ‘lastige’ medewerkers?

Leiding geven aan teams

  • Hoe zorg je ervoor dat een team ook echt als een team functioneert en niet als eilandjes?
  • Hoe geef je leiding aan een project team waar je mogelijk niet formeel leider bent van de teamleden?
  • Hoe ga je om met ‘lastige’ teamleden?
  • Hoe geef je leiding aan veranderingen?
  • Hoe ontstaat negatieve groepsdynamica en wat kun je er aan doen als leider?

Persoonlijk leiderschap en communicatie

  • Wat is mijn eigen koers en hoe blijf ik op koers?
  • Wat is je voorkeurs leiderschapsstijl en wanneer is deze wel en niet effectief?
  • Wat zijn mijn sterke kanten en blinde vlekken als leider?
  • Hoe kan ik beter communiceren naar mijn medewerkers?
  • Hoe verbeter ik mijn persoonlijke effectiviteit?

Neem voor meer informatie contact op.

© Copyright Roel Breuls - Ontwikkeling van mens en organisatie